Yahanana Events

Ini Iklan YAHANANA EVENTS - Sila ke bawah lagi untuk entri terbaru!!


Adakah anda sedang mencari pengacara yang boleh berselawat dan berqasidah
untuk majlis korporat atau persendirian seperti walimatul urus, cukur jambul,
perasmian atau pelancaran produk?

Atau anda sedang mencari Pengurus Acara Islamik untuk membantu anda
mengadakan acara sambutan hari kebesaran Islam seperti Sambutan Maulidurrasul, al-Maulid dsb?

Yahanana Events sedia berkhidmat dengan menyediakan pengacara, sistem PA,
kumpulan nasyid, marhaban, qasidah, penceramah, kompang dan
lain-lain yang anda mahukan.

Hubungi Che Mid di hmj_66@yahoo.com atau 013-3672459
dan layari facebook.com/Yahanana Events untuk info menarik!!

Wednesday, 30 January 2013

Geli ke Sedap



Apahal siput ni...

 Mana dia nak pergi tuuu... eee.. gelinya..


 Orang kata duduk diam-diam dalam tu... tak nak dengar!! Asek merayap jee!

 Ya Allah.. makin banyak pulak yang ikut merayap..makin geli geleman..
 (Deeja menjerit-jerit eksited bila tengok siput-siput bergerak..)




Setelah berjuang berhabis-habisan
memotong hujung si siput
dan menarik semula siput-siput yang nak menyelamatkan diri

Kemudian dikenenkan pulak dengan


Pisang muda ni.. (Che Mid tak biasa makan kulitnya sekali.. dah dari kecik mak ajar buang kulit luar tu..)

Maka jadilah lauk ni



 Masak lemak siput dengan pisang muda .. kasi pedas sikit lebeh ok..dan kuah terpekat pulak mungkin sebab lemak pisang tu kut..

Kalau tadi bukan main geli, sekarang tengok bukan main sedapkan..
tapi kena pulak sahut cabaran menyedut siput tu.. 
kalau tak terer merer, 
alamat lagi banyak yang dibuang dari yang ditelan.. 


Jom kita lawan sape paling terer makan siput sedut ni!!

Sunday, 27 January 2013

Marhaban dan Al-Quran

Salawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW serta sahabat-sahabat dan ahli kelurganya.

Minggu ni, Che Mid sibuk memenuhi undangan marhaban untuk majlis walimatul urus di sekitar kampung, sampai tak sempat rewang rumah di nenek saudara sendiri. Ada tiga undangan semuanya.. Sabtu petang, malam minggu dan Ahad pagi. 

Kalau nak ikutkan, di tempat Che Mid ni, ada tiga kumpulan marhaban yang aktif dan selalunya memang tak cukup tangan memenuhi undangan kenduri kendara. Ada pulak tuan rumah yang menjemput lebih dari satu kumpulan .. kira macam ikut shif pulak.. satu kumpulan malam, dan satu kumpulan lagi esok siangnya.. Dah jadi kebiasaan di Meru ni, tetamu datang makan dari malam sebelum hari kenduri besarnya lagi. Memang tuan rumah kena siapkan makanan dua kali..

Ni, sempena bulan Rabiulawwal ini, Che Mid ingin berkongsi sedikit mengenai aktiviti marhaban ini. Che Mid tengok banyak kebaikannya bila berkumpul sebegini:-

1) Membaca berzanji dan bersalawat di dalam bahasa Arab iaitu bahasa al-Quran boleh melatih lidah kita menyebut bahasa Arab. Hukumnya tidaklah sesusah al-Quran kerana tiada hukum pada bacaan. Kalau salah tak mengapa kerana ia bukan ayat al-Quran. Lama kelamaan lidah terbiasa menyebutnya dan mudah-mudahan bertambah yakin dan mudah untuk membaca al-Quran. Dulu tak pernah baca tahlil, sekarang dah boleh memimpin bacaan doa tahlil dan doa selamat. Tak payah tunggu ustazah, kita sendiri dah berkeyakinan untuk membaca sendiri di rumah bersama keluarga atau dihadapan jemaah.

2) Memahami maksud berzanji iaitu memuji-muji Nabi Muhammad SAW dan memahami riwayat hidup Nabi SAW. Dengan bersalawat sahaja dah dapat pahala dan ahli marhaban melakukannya di majlis keramaian. Mudah-mudahan salawat itu juga akan menjadi pembasah bibir di rumah kerana berlatih atau menghafal lebih-lebih lagi jika ada lagu baru. Jadi, daripada kita menyanyikan lagu yang bersifat 'lagha' lebih baik kita belajar lagu salawat yang baru sambil memasak atau melipat kain..Kalau orang lain mungkin banyak bersalawat bila bulan maulid, tapi kami hampir tiap-tiap minggu memuji Rasulullah.. Subhanallah!

3) Berkumpulan marhaban juga mendidik kita supaya mempunyai sifat kempimpinan dan setiakawan. Ada penyelaras untuk menerima tempahan, setiausaha untuk mengedar surat jemputan. Perlu dibincang juga tentang pakaian dan adab ketika bermarhaban. Ada juga yang setia menjadi pemandu percuma untuk membawa rakan-rakan yang tidak mempunyai kenderaan. 

4) Kumpulan kami juga menerima saguhati antara RM50 hingga RM100 yang disumbangkan oleh tuan rumah bagi setiap jemputan. Di samping itu kami juga mengutip derma ikhlas sesama hadirin semasa berkumpul. Yuran keahlian juga dikenakan RM12 setahun. Kesemua wang ini akan digunakan semula untuk aktiviti lain kumpulan seperti lawatan, penghargaan untuk ahli dan juga sumbangan sekiranya ada ahli yang memerlukan.

5) Hubungan sesama jiran tetangga dan ahli keluarga semakin erat. Suami-suami kami saling mengenali dan anak-anak juga ada yang ikut serta termasuk yang masih kecil. Siap bawa susu botol, buku cerita, bantal busuk dan mainan untuk bermarhaban.  Biasanya ahli marhaban jugalah yang menjadi 'orang surau' atau ahli gotong royong di taman kami. Juga menjadi orang yang awal sampai untuk mengurus jenazah. 

Hasilnya, kami semakin dekat dengan al-Quran, dan semakin rapat diantara satu dengan lain. Alhamdulillah, setakat ini tiada suara sumbang yang memperkatakan tentang kumpulan kami. Dulu-dulu ada juga yang kata orang perempuan tak elok bersuara kuat lebih-lebih lagi menggunakan mikrofon, tetapi kami berpendapat tidak mengapa bersuara kuat untuk memuji-muji Nabi. Kami bukannya berdiri dan bergaya diatas pentas pun.. 

Bak kata Ustazah Asni, Allah jadikan insan ini suka kepada keindahan. Mata suka melihat yang cantik-cantik, mulut suka bercakap yang manis dan berlagu dan telinga suka mendengar bunyi yang merdu..Jadi tidak mengapa berlagu asalkan bukan untuk mengajak kepada maksiat..

Jadi untuk sahabat-sahabat di luar sana yang berkeinginan untuk belajar al-Quran tetapi masih malu-malu atau tak berapa pandai, apa kata ikut kumpulan marhaban atau Yasiin dulu. Bila dah berkawan dengan orang-orang yang suka membaca al-Quran, Insyaallah, mungkin awalnya baca perlahan dan ikut sikit-sikit.. Mula-mula membaca Yasiin lepas tu surah-surah lazim lama-lama tentu teringin nak baca seluruh al-Quran dan mengkhatamkannya. 

Ingat, al-Quran adalah harta peninggalan Rasulullah kepada kita..Kalau kita sayangkan harta benda yang mak ayah tinggalkan untuk kita, apatah lagi al-Quran.. Wallahua'lam.


Ahli kumpulan Marhaban Helwa Taman Dato Bandar


Tuesday, 22 January 2013

Mengacara di majlis Ridzwan dan Noraini

Kabare gang blogger sekalian.. sebelum Che Mid teruskan dengan entri hari ni, terlebih dahulu nak ucapkan terima kasih kepada pengomen-pengomen pada entri sebelum ni. Terkekek-kekek Che Mid baca.. ada yang mengalahkan Ogy Ahmad Daud jadi juri ha ha..

Kali ni, jom tengok rentetan kejadian sebelum dan semasa menjadi emcee di Alor Setar pada hari Sabtu lepas, 19 Januari 2013. Selamat pengantin baru kepada pasangan Mohamad Ridzwan dan Noraini, semoga bahagia hingga ke jannah. Mereka 'menemui' Che Mid di iklan Mudah.my.

 Che Mid, Farhan, Farah dan Faris bertolak ke Alor Setar pada tengahari Jumaat. Farhan minta cuti setengah hari untuk menemani ibu sekaligus jadi drebar dan videografer. Farah macam biasa, jadi asistan emcee dan Faris ambil peluang ikut sebab nak jumpa kawan-kawan dan jiran lama di Sungai Petani. (Pada yang masih ingat, kan Che Mid pernah tinggal di Sungai Petani pada 2010-2011 ..) Si kecik Deeja dan abahnya tak ikut.. duduk rumah diam-diam he he).

Tiba di Sungai Petani hampir senja, kami tengok dah pusat membeli belah baru dibuka, Amanjaya Mall.. dekat dengan rumah sewa kami dulu..

Ha.. ni lah rupa dua kawan/jiran lama tak jumpa. Dekat setahun lebih dah tak jumpa..Sebelum tu dah berpeluk-peluk tapi abang Ayan lambat stenbai kamera..Faris tinggal di Sungai Petani dan kami bertiga meneruskan perjalanan ke Alor Setar.

Che Mid dan Farah sempat berposing depan rumah lama kami. Dah ada penyewa baru, entah-entah dok mengintai dari dalam rumah tu.. mintak maap le ye..pinjam rumah jap. Nampak rumput-rumput 'clear'.. tapi pokok bunga keladi dan lain-lain pokok tak terjaga la.. khabarnya tuan rumah tu bujang.. patut le pun..

 Sampai di Mergong, Alor Setar, kami pekena singgah di Nasi Ayam Tat dulu... lapaq .. ish memang terkenal  Nasi Ayam Tat ni di Kedah. Nasi ayam dan sate dia memang kelas, tapi char kue tiau dia so so je.. Harganya kira murah juga la.. patut le ramai pelanggan..

 Air teh o ais memang sedap...

 Inilah bilik penginapan kami yang ditanggung oleh pengantin. Bersih dan Islamik..

Nak cerita sikit tentang pengantin, kedua-dua mempelai adalah dari keturunan India Muslim. Jadi pada malam kami sampai tu, sebenarnya ada majlis menyarung bunga malai dan memakaikan 'thali'. Kami dijemput hadir tapi tak sempat. Rugi kerana tak melihat sendiri adat mereka tu. Ya lah, kalau Melayu tulin pun ada adat yang masih dipakai guna, orang India Muslim pun ada juga..Kalau yang  muda-muda dah faham beza adat dan ingin meninggalkannya, tapi golongan tua masih kuat memegang adat tu. Biasanya yang muda akan 'mengalah'..kerana nak jaga hati yang tua..

Lewat malam juga kami mendaftar masuk dan terus berehat. Alat penghawa dingin dipasang sepanjang malam menyebabkan Che Mid di serang 'selsema' esoknya. Panik Che Mid bila tak henti-henti bersin..

 Kami bersarapan pagi di gerai seberang jalan je. Tengok muka Che Mid tu.. mata dan hidung gatal.. aduhai..macamana nak mengacara ni..

 Tapi kami ke gerai yang tepat! Ada nasilemak bungkus kecik-kecik. Air minuman pun sedap sangat. Dari tiga cawan jadi enam.. memang kami kena makan kenyang-kenyang sebab tak tau makan tengahari nanti pukul berapa kan..

 Tu diaaaa... pek nga.. atau lempeng pisang campur kelapa parut.. makan dengan kari ikan.. SEDAPPP! Memang suka sangat makan ni masa tinggal di SP dulu..

 Farhan makan roti telur dan nasi lemak..

 Nampak tak muka Che Mid sembab.. tapi mood kena tetap ceria sebab nak 'keje' nanti. Tisu jadi teman setia..

Tengah bincang tentang lagu permintaan pengantin. Dia nak lagu Hindustan masa potong kek nanti. Muka Che Mid makin teruk. Mujur sempat singgah di farmasi beli ubat alergi. Jurujual tu kata makan 1 biji je sehari. Tapi Che Mid makan dua biji dalam jarak masa 2 jam. Panadol pun telan 4 bijik!!

Mula 'sound check'.. Macamana pun mood happy je.. dalam hati sentiasa zikir dan doa supaya 'performance'  nanti tak terjejas. Lepas 'sound check', kami balik bilik tukar baju dan 'check out'.

 Pengantin tiba menaiki kereta kuda. Memang impian pengantin lelaki dari kecik lagi untuk menaiki kuda bila kawin. Alhamdulillah, tercapai. (Gambar kereta kuda takdak la pulak.. sebab Farhan lebih banyak ambil video..)

Kami sedang 'bertugas' . Alhamdulillah syukur, Che Mid langsung tak bersin atau rasa sumbat tekak.. suara pun elok je..

Kedua pengantin sedang direnjis oleh ibu dan bapa pengantin perempuan. Suka Che Mid tengok keluarga mereka ni. Sangat beradab dan 'cool' je. Pengantin lelaki siap pesan pada Che Mid, untuk buat pengumuman bila masuk waktu solat Zuhur dan dimana letaknya surau. Dia pun tak bersalaman dengan bukan mahram..

 Tersenyum simpul pengantin bila Che Mid mengusik mereka semasa berpantun seloka. Stail Che Mid, akan interviu pengantin secara berdepan atau melalui emel tentang kisah pertemuan dan percintaan mereka, kemudian Che Mid akan jadikan pantun atau cerita. 

Kalau nak tau, pengantin lelaki, Ridzwan, tu seorang jururawat yang pernah merawat seorang makcik. Makcik tu berkenan sangat dengannya dan diperkenalkan kepada gadis (Noraini) di rumahnya, yang kebetulan juga seorang jururawat.  Pendek kata, kalau dah jodoh tak ke mana..

Alhamdulillah, Che Mid dan Farah berjaya menjalankan tugas kami dengan baik. Kedua-dua pengantin pun suka terutama bila kami bersalawat dan berqasidah. Setinggi-tinggi penghargaan buat mereka atas kepercayaan yang diberi kepada kami. Cuma melalui Mudah.my, kami dapat 'job' ini. Langsung tak kenal pun tapi bayaran telah dilunaskan 100% sebelum majlis. Che Mid tau pasangan ini orang baik-baik, semoga Allah bahagiakan mereka hingga ke jannah. Take care both of you!!


 YAHANANA Events team - Jangan malu-malu jemput kami ke majlis anda ...hubungi 013-3672459..

Rupa kami otw balik ke Klang... mula-mula Che Mid duduk depan, tapi Farhan suruh ibu rehat kat belakang.. apa lagi lena keletihan. Sampai Klang jam 12 tengah malam. Selesai satu 'job'. Terima kasih anak-anakku!

Thursday, 17 January 2013

Nak dengar suara Che Mid?

video

Seorang sahabat marhaban Che Mid telah merakamkan video ini pada hari Sabtu lepas, di majlis tahnik dan cukur jambul anak sepupu Che Mid. Maaf le, kualiti sangat amatur.. (siap ada bunyi kipas jadi sound effect ha ha..) tapi boleh lah...

Lagu Ya Toibah ini kami nyanyikan buat pertama kali. Jadi banyak terkucil sana sini. Che Mid fotostat senikata lagu dan diedarkan kepada semua yang hadir. Kebetulan pada masa itu, ada satu lagi kumpulan marhaban dipanggil Kumpulan Nurul Ummi yang bermain perkusi turut hadir. Jadi kami pun 'bantai' melagukan ikut syok sendiri la..jom.. layannn! Sekurang-kurangnya kawan-kawan maya dah boleh dengar suara Che Mid kan.. Ha, kalau sudi komenlah macam juri Mentor atau AF he he..

Entah kenapa masa menulis entri ni, fikiran asyik teringatkan kak Zakie je..

Oh ya, esok (Jumaat) Che Mid akan ke Alor Setar untuk mengacara majlis walimatul urus di Dewan KUIN. Balik Klang hari Sabtu petang. Doakan Che Mid sukses ya..Insyaallah..

Friday, 11 January 2013

Apa khabar Khadeeja

Lama tak berceloteh tentang Faiqah Khadeeja.. dia dah 3 tahun.. tepatnya pada 3 Februari nanti. Pada gang blogger yang selalu ikuti perkembangan semasa Che Mid mengandung dulu sehingga melahirkan Deeja, tentu rasa sekejap sangat kan. Che Mid pun rasa macam tu juga..

Tentu ramai yang nak tau perkembangan Deeja sekarang, jom tengok ni..

 Eh, apahal pulak ni? Ini sebenarnya mainan Deeja yang Ibu nak cuci .. dalam mesin basuh. Deeja panggil semuanya teddy bear. Masa ni Deeja tengah tidur..

 Bila dah siap cuci, ibu sengaja tenggekkan si penyu ni atas mesin basuh. Tunggu Deeja tengok sendiri nanti bila dia bangun..

 Heran dia tengok penyu tu kat situ, kawan-kawan yang lain dalam mesin basuh lagi.. tengok la muka budak kecik yang baru bangun tidur tu..

Lepas tu tolong ibu jemur kawan-kawan dia kat pagar rumah! 

Walaupun suka teddy bear.. Deeja tak suka sangat main anak patung.. dia lebih suka main tembak-tembak atau tengok video game masak-masak atau DIY. Kalau pergi kedai mainan, yang di carinya senapang atau robot spiderman. Buku dan komik pun suka gak. Kalau ke kedai baju, Deeja tak suka baju ada gambar Dora atau barbie.. Deeja lagi suka angry bird atau spiderman... Bila taim main pun, Deeja jenis lasak.. aduii..dia boleh bergelut dan bergolek dengan sepupu lelaki yang lebih tua dari dia. Ammar, sepupu Deeja yang berumur 11 tahun kata, " Deeja ni macam gangster!"

Deeja ada satu perangai.. kalau nak ke mana-mana, suka bawa bekal. Tengok gambar atas tu, kat Setia City Mall.. siap bawa basikal dan teddy bear sekali. Kalau dari bilik tidur nak turun bawah, biasanya Deeja akan bawa selimut ke bantal ke buku ke henfon ibu ke.. apa-apa je yang dia nak. Kadang-kadang sampai tak cukup tangan.. Pernah sekali tu, dia bawa ibu punya selimut tebal (comforter).. dia heret sebesar-besar selimut tu turun tangga!

 Suka berposing... abang Ayan pun rajin melayan.. dah macam bini si Beckham pulak ibu tengok..

 Satu lagi perangai Deeja ni.. tak takut orang. Semua orang kecik ke besar, kenal atau tidak.. kira kawan dia semua. Lagi kalau jumpa nenek-nenek.. lagi tua orang tu, lagi suka dia dekat. Deeja akan pergi dekat orang tua tu, lepas tu dia cuit pelan-pelan dan panggil, "Onyang.. onyang.. salamlah.." sambil hulur tangan nak bersalaman.

Ada sekali tu, dengan baik hatinya dia ambik buah potong, lepas tu bagi pada nenek sedara ibu sambil cakap, " Onyang, makan  buah ni tau.." Bila masa bersalaman nak minta diri, Deeja cakap lagi kat nenek sedara ibu, " Onyang, baik-baik tau."  Sejak tu, nenek sedara Che Mid tu bila jumpa Che Mid, mesti tanya, " Mana anak kau".

Kalau ada sesapa pegang ipad ke henfon yang ada gambar-gambar, memang Deeja akan mengendeng-ngendeng.. macam gambar kat atas ni..

 Abah Deeja belikan telekong untuk solat. Deeja akan guna sejadah kecik tu sekali..Tapi solat tak ikut tertib.. ha ha .. suka hati dia lah.. berdiri terus sujud lepas bagi salam kanan kiri, bangun dan mula balik..Kalau dengar doa selepas azan (dari surau, tv atau radio dalam kereta, Deeja akan pastikan semua orang tadah tangan. Kalau tak Deeja akan jerit mintak semua orang aminkan doa.

Macam tu juga bila nak baca doa makan, Deeja akan pastikan setiap ahli keluarga duduk di kerusi masing-masing baru baca doa. Tak boleh lambat .. atau kalau ada yang dah jamah makanan dulu, Deeja akan marah, " Abang Aish.. baca doa dulu lah"

 Tuu.. sibuk buang sampah atas kubur abang Firdaus..Kalau ada rumput atas kubur tu, Deeja tak kasi buang.. Dia kata, "Biarlah pokok tu kat situ.. kita buang daun-daun je la.." Betul lah kan, kan Nabi kata pokok yang ada atas kubur akan mendoakan roh simati..


 Gambar hepi beday ke dua tahun lepas. Tapi sebenarnya.. sesapa punya kek beday pun adalah Deeja punya. Bila nyanyi lagu hepi beday.. bila tang nak sebut nama je..Deeja akan sebut nama dia sendiri.. tak aci betul!

 Jelingan manja Deeja dengan sepupu, Azyan dan kak Ili Athira. Pasal tudung pulak, ibu memang biasakan Deeja keluar rumah dengan bertudung. Kadang-kadang je Deeja free hair terutama bila keluar berdua dengan abahnya (abah malas nak matching tudung la tu). Yang baiknya, Deeja tak pernah minta buka tudung sebab dia tengok ibu dan kakak tak buka tudung kat luar rumah. Kadang-kadang dia merungut juga bila panas tapi taklah sampai minta dibukakan tudung.  Bila sampai rumah je, baru Deeja tanggal tudung sendiri.


 Masa ni, Deeja baru putus susu ibu sepenuhnya sebab ibu kena outstesen dua minggu.. mula-mula susah tidur malam, tapi ibu pujuk selalu, lama-lama ok. Takde le susah sangat sampai kena cari ubat atau helah..

 Baby Az-Zahra.. Deeja sebut Ajawa.. pangkat dua pupu..Deeja kata diri dia adalah 'adik' dan Ajawa tu 'baby.'

 Seorang lagi dua pupu..boleh jadi menantu ni..

 Ini sah-sah keturunan ibu, tak boleh tengok mikforon... Deeja boleh selamba je naik stage pegang mikrofon.. konon nak karaoke lagu.. "kosong.. kosong".. (lagu Najwa Latiff).. Nasib baik kenduri rumah sedara sendiri..

 Sweet moment dengan abang Faris.. Deeja panggil abang Aisshh..

 Seronoknya makan kat tangga rumah nenek... dengan sepupu sepapat..

 Topi tu memang la padan sangat dengan Deeja.. mak lang ke mak cu belikan kat Langkawi. Tau apa dia dah buat dengan topi tu..meh.. baca ni betul-betul..

Suatu hari, abah sedang duduk tahiyat akhir solat Asar. Pelan-pelan Deeja 'pakaikan' topi tu atas kepala abah. 'Terpaksa' abahnya solat sampai habis (bagi salam kiri kanan) dengan topi tu atas kepala. Habis je abah solat, Deeja mengekek-ngekek ketawakan abah.. Abah nak marah pun tak jadi..

 Umur 3 tahun, rambut masih tak panjang mana pun..Tak pernah sekali pun Deeja potong rambut tau.. Kalau pakai baju T dan seluar, orang memang ingat Deeja ni boboy..

Shopping time.. Yang mana satu patung, yang mana satu orang ni.. 

Abah selalu bawa Deeja makan angin kat Giant atau Tesco. Satu hari, tiba di tempat perhiasan diri wanita, Deeja ambik satu barangan kecantikan, kalau tak salah jenama Safi. Deeja cakap pada abah dengan penuh gaya macam dalam tv, " Abah, ini losyen untuk WANITA" dan disambung dengan kata-kata yang dia sendiri je faham, seolah-olah sedang menerangkan tentang produk. Promoter Cina yang ada kat situ terkejut tengok gelagatnya, " Hei, you besok besar nanti boleh buat keje aunty la.."

My little precious princess... Ibu perasan satu benda.. masa kakak dan abang-abang kecik dulu, semuanya pelat bila  belajar sebut nama masing-masing. Firdaus jadi 'Daus', Farhan jadi 'Ayan', Farah jadi 'Aghah', Faris jadi 'Aish'. Tapi Deeja sebut dengan sempurna. Dia boleh sebut 'Khadeeja' atau 'Faiqah Khadeeja'. Bila bercakap, Deeja sentiasa bahasakan dirinya 'Khadeeja' atau Deeja atau adik. 

Itu cerita tentang Deeja... harap sesapa yang rindu pada Deeja suka baca entri ni...

Thursday, 10 January 2013

Lagu Yahanana versi UNIC

 
Jom layan lagu Yahanana versi UNIC.. nape Che Mid suka versi UNIC ni.. pertama sebab lagu ni nampak lebih mudah dan segar..bila Che Mid bawa lagu ni di majlis perkahwinan baru ni, ramai yang suka..
 
Lagu ni sedang ngetop sekarang selepas lagu Lau kana bainana..

Sunday, 6 January 2013

Mengacara di majlis Nauwal Hamdi dan Farhana Hanum

Pada 1 Januari 2013 lalu, Che Mid telah menjadi pengacara majlis walimatulurus di rumah Encik Balia Demyati dan  Puan Mursidah. Mereka berdua memang berhajat sangat untuk Che Mid hadir kerana pernah melihat Che Mid menjadi pengacara semasa anak saudara mereka berkahwin dulu.

Apa yang menariknya ialah tuan rumah mahukan sedikit kelainan dari segi susunan program dengan cuba menerapkan ciri Islamik dan menolak adat yang tidak selari dengan Islam. Bagi Yahanana Events pula, Che Mid memang sangat menyokong dan 'mendahulukan yang sunnah' merupakan konsep YAHANANA EVENTS

Antara yang kami lakukan ialah ketika di pelamin, pengantin lelaki meletakkan tangan kanan di atas kepala pengantin perempuan dan membaca doa selepas nikah. 

Semasa merenjis atau berinai pula, kami tidak menggunakan bunga rampai atau air mawar, tetapi ditukar kepada menyuap kismis kepada mempelai dan diikuti dengan nasihat atau doa dari perenjis. 

 Che Mid dan Farah bersedia di tempat pengacara. Memenuhi permintaan tuan rumah, lagu instrumental seperti gamelan dan lagu MOHRAM dimainkan sebagai halwa telinga tetamu sementara menanti kehadiran pengantin. Tidak terlalu kuat sehingga menyesak dada cuma sekadar memeriahkan suasana. Lagu-lagu dikawal melalui laptop dan disambung ke pa sistem.

 Selepas mengetahui mempelai tiba, kami memulakan qasidah pembukaan dengan dendangan 'Yahanana'. Selepas itu Che Mid mengumumkan ketibaan pengantin dan kompang pun memulakan persembahan mereka. Pengantin bergerak ke halaman kemudian berhenti sebentar untuk menyaksikan pencak silat yang turut disempurnakan oleh ahli kompang tadi.


Pengantin berdiri di hadapan pelamin, kumpulan kompang terus memainkan lagu mereka. Kumpulan ini adalah kompang Jawa Kampung Bukit Kapar yang dianggotai oleh kebanyakannya warga emas.

Seterusnya Che Mid dan Farah megalunkan selawat Badriyah sekadar dua rangkap, diikuti dengan doa selamat oleh bapa saudara pengantin.

 Ini dia pengantin, Nauwal Hamdi Balia dan isteri Farhana Hanum Mohd Khider. Selepas selesai ucap restu (ganti merenjis), pengantin beredar ke meja santapan. Lagu gamelan dimainkan sebelum Che Mid berberseloka berkenaan latar belakang dan kisah cinta mereka berdua. Antara bait-bait seloka yang mengundang tawa pengantin dan tetamu ialah:-

Tahun 2011 mula berjanji setia
Kau dan aku bagaikan uda dan dara
Walau sicantik jelita
macam Rozita Che Wan menggoda Nauwal
Atau si tampan bergaya 
seperti Aaron Aziz mengusha Farah
Namun cinta seteguh gunung Everest
Takkan goyah walau seinci pun juga

Diakhiri dengan acara memotong pulut kuning dan kek perkahwinan. (Tak de gambar la.. jurugambar Che Mid dah missing in action..) Penutup acara selepas memberi salam kami melagukan sekali lagi qasidah Yahanana (atas permintaan). Teruja betul bila pak cik, makcik dan sedara mara turut menyanyi beramai-ramai "Yahanana yahanana.. ." Satu penutup yang sangat manis bagi Che Mid, tak sangka pun ia juga.

 Ibu saudara pengantin Datin Niswati, isteri bekas Datuk Bandar Shah Alam, Puan Misnah, sepupu Arni dan Farah.

 Selesai tugasan, kami menjamu selera .. bersama Arni dan Azlina Suria.. 

Sejurus sebelum pulang, bergambar dengan Nauwal Hamdi dan Farhana.. Selamat pengantin baru, semoga terus bahagia hingga ke syruga..

Antara komen yang diterima.. Alhamdulillah Wa syukurillah ..