Yahanana Events

Ini Iklan YAHANANA EVENTS - Sila ke bawah lagi untuk entri terbaru!!


Adakah anda sedang mencari pengacara yang boleh berselawat dan berqasidah
untuk majlis korporat atau persendirian seperti walimatul urus, cukur jambul,
perasmian atau pelancaran produk?

Atau anda sedang mencari Pengurus Acara Islamik untuk membantu anda
mengadakan acara sambutan hari kebesaran Islam seperti Sambutan Maulidurrasul, al-Maulid dsb?

Yahanana Events sedia berkhidmat dengan menyediakan pengacara, sistem PA,
kumpulan nasyid, marhaban, qasidah, penceramah, kompang dan
lain-lain yang anda mahukan.

Hubungi Che Mid di hmj_66@yahoo.com atau 013-3672459
dan layari facebook.com/Yahanana Events untuk info menarik!!

Friday, 3 February 2012

Telatah Deeja Lagi

Wah, banyak juga komen pasal entri semalam, khas untuk budak bertuah Deeja. Terima kasih banyak-banyak, tapi tak sempat balas komen lagi disebabkan jadual yang sangat padat, kiri kanan depan belakang atas bawah kesibukan ha ha.

Hari ini, 3 Februari 2012, Deeja genap 2 tahun, berkongsi tarikh lahir dengan bonda Che Mid. Selamat hari lahir mak yang ke 62 tahun... kut. Tengah demam pulak mak nenek... moga sihat dan ceria seperti selalu.

Seperti yang dijanjikan, hari ini kita sambung siri ke dua koleksi gambar keletah Deeja. Jom..

Deeja mula belajar naik tangga. Alhamdulillah, sampai hari ini, Deeja tak pernah eksiden di tangga...

Aksesori pertama - Topi abang Ayan... dipakai ketika kepanasan di Empangan Tasoh, Perlis. Baju denim tu dah tak muat... singkat..

Aksesori kedua - Periuk bertelinga dua.  Sampai ke ruang tamu Deeja menggayakan topi periuk ni. Kelentung kelentang... riuh satu rumah macam ada 10 orang tengah memasak..Err.. baju tu terbalik pulak pakainya.. apalah ibu ni..

Aksesori ketiga - Serkup ibu dengan spek membaca abah...

Aksesori keempat - Shawl kakak Farah... abahnya belit-belitkan jadi serban.. anak Afghanistan sesat kat Kedah ha ha..

Aksesori kelima - Tengok betul-betul... abang Ayan sepit telinga Deeja guna sepit baju....jadi model takde gaji.. siap kontrol sakit tuuuu... Gambar ni cuma satu diantara berpuluh yang abang Ayan shoot untuk projek dia. Mula-mula Deeja main-main je, mengacau ibu menyidai kain.. lepas tu jadi mangsa abang Ayan.

Deeja suka nyanyi lagu Maher Zain dan Wali Band. Hobi melalak terbawa-bawa sampai ke tingkap..Di situlah tempat Deeja 'menyambut' kepulangan abahnya dari kerja setiap hari..

Lasak bermain, tidur pun senang... tak banyak songel.. Ini atas riba ibu, dalam kereta..

Lena beradu di atas meja makan..

Di tempat duduk tengah kereta Ria... punya lena terlentuk.. 


 Di tempat duduk paling belakang kereta Ria. Terlalu penat sampai tertonggeng... tak sempat duduk elok-elok dah tertidur..

Buai enjut masa Deeja baby.. nak beri ke orang lain, tapi Deeja suka sangat, dia ambil botol susu dan baring sendiri dalam buai ni.. lepas tu enjut sendiri samapi tertidur..

Buaian terbaik.... kain pelikat abah... 

Bakul kain pun boleh jadi tempat bersantai...taulah ibu liat sangat lipat kain...

Jadi model Jusco...women's department...

Sekarang nak tunjuk pulak barang-barang yang telah Deeja musnahkan. Remote control TV, dah tiga ketul abah kena ganti.. tu biasalah kan.. budak-budak..

Ibu rasa nak nangis bila tengok kerusi baru tak sampai sebulan beli, Deeja kopek lapik tempat duduk. Ini kerusi pertama, Che Mid sorok dalam bilik jadi kerusi study Faris. Sekarang ni... sedih... ke lapan-lapan kerusi dah robek-robek.. lagi teruk dari dalam gambar tu..Kalau tetamu datang, kena eksplen dulu, tapi biasa tetamu kata, " Fahammm...."

Spek membaca abahnya, dah tiga jadi mangsa...

Haaaa... Deeja pun nak buat entri blog jugak... semakin rongak keyboard lappy ni... abahnya terpaksa beli baru.. Tak sampai seminggu ganti, Deeja cabut hampir KESEMUA benda alah atas tu... masa tu akak Farah leka jawab fon, tak sedar Deeja happily tanggalkan satu persatu...menangis kakak Farah..semalaman Farah pasang semula.. nasib baik berjaya. Nasib baik abah takde.. outstesen..

Yang ini Ibu pelik sangat-sangat. Sampai la ni, Ibu tak faham macamana Deeja boleh jadikan anak lesung ni terbelah dua...

 Ini bab sedih... satu hari Ibu nampak Deeja seperti mengunyah sesuatu yang keras.. Deeja suka sangat makan kacang, jadi ibu tak berapa kisah.. tapi entah kenapa hati ni teringin nak tau... Ibu pujuk dia buka mulut.. rupanya serpihan kaca botol ni dalam mulut dia.. Masyaallah.. menggeletar Ibu...

Memang beberapa hari sebelum tu, botol tu jatuh.. puas Ibu sapu, tapi tak jumpa serpihannya.. rupanya Deeja yang jumpa...



Itulah cerita saya sempena Harijadi saya hari ini. Tolonga doakan Deeja tak nakal sangat ya.. dan doakan jugak rambut Deeja cepat panjang... ramai sangat orang ingat Deeja ni lelaki..

56 comments:

  1. Selamat hari ulangtahun kelahiran Deeja. Semoga membesar sebagai anak yang cerdik dan solehah. Orang kata budak yang nakal adalah budak yang bijak. Mudah2an ya Deeja. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak cik - Amin. Anak sepupu CM tua sebulan dari Deeja tapi tak pandai cakap lagi. Deeja dan boleh cakap satu ayat penuh.. Alhamdulillah..

      Delete
  2. Salam Deeja, (juga ibu :)
    Selamat ulang tahun ke 2. Benar, ni budak cerdik biasanya. Nanti dah besar, Deeja akan faham, dan kesiankan ibu. Oh, achik doakan rambut deeja lebat dan panjang, kalau ibu sapu minyak kelapa hari2, Deeja jangan lari tau!
    Moga mmebesar dgn sihat dan gembira. Mnjadi anak solehah kesayangan ibu dan ayah.

    Kak, tersenyum lebar saya tengok gambar2 Deeja ni. hehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Indah, he he kalau ikut kakak Farah, memang lambat panjang rambutnya, tapi sihat dan lebat bila dah besar.. tak nak risau sangat pasal rambut ni sampai sapu minyak bagai.. biar dulu beberapa bulan lagi..

      Delete
  3. salam kenal...

    ingatkan anak lelaki je yg nakal sgt2, rupa2nya anak pempuan pun sama je hu huuu..

    selamat ulang tahun ke 2 Deeja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Qaseh.. T kasih sudi folo Che Mid. Moga terus bersilaturrahim.

      Dua abang dan sorang kakak Deeja tak selasak ini..mungkin sebab baby 'terlajak' ha ha. (abang di atas Deeja dah berumur 16 thn...)

      Delete
  4. Nakal Deeja mesti di warisi dari ibunya...hehehee...

    Selamat hari lahir buat deeja...membesar jadi anak yg solehah. Deeja syer birthday dengan Uncle Syed opsss...mungkin jugak Atok Syed...hahahaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Jun, he he suami kata, memang Deeja banyak ikut ibunya...

      Wah syoknya jumpa kembar on line... satu hari nanti kita ketemukan dua orang ni ya..

      Delete
  5. Pertama sekali nak ucapkan Selamat Ulangtahun kelahiran ke 2 buat Deeja.

    Semua anak dah besar tinggal Deeja jadi 'muzik' penyedap telinga ketika semua sunyi tak ada suara. Kalau tak ada dia semua gambar-gambar yg syok ditengok tak ada CM. Suka tengok keletah dia. Ayun dekat kain pelikat kakak dulu pun buat tau kat bapak kakak. Masih ingat lagi hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakzakie - Thanks for the wishes..

      Betul banget tu.. rumah CM ceria sebab hadirnya Deeja dalam hidup kami..Subhanallah..

      Delete
  6. salam kak mid...deeja ni sama cm anak liza, suka sgt dok dlm bakul kain...ape yg syok sgt xtau la kan...dlm bnyk2 tu kan Liza suka aksesori kedua yg deeja pakai....hihihihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Liza - lembut dan hangat kut... he he... aksesori ke dua he he.. tudung periuk..

      Delete
  7. Rahayu aka Mak Chu3 February 2012 at 14:38

    Happy birthday dak deeja... mak chu tau, org yg paling rindu kat deeja adalah "Abah"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ayu.. rindu pada Azyan pun...

      Delete
  8. sronok tgk gambar2 camni. br tringat, sy pon kena simpan pic2 anak camni, smua ni kenangan terindah kita kan...dah x dpt nk ulang2 lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. he he kan kamera tu teman paling rapat blogger kan.. sana sini kena kepit sama..kalau ada adegan yang tak ingin macam si Deeja buat, kena snap cepat-cepat..

      Delete
  9. luka tak mulut dia kunyah kaca dalam mulut tu che mid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ila, Alhamdulillah, tak pulak.. tapi Che Mid tak de le tengok mulut dia betul2..nampak deeja ok je..

      Delete
  10. alahai.. nape la digigitnya kaca tuh... nasib baik ibu perasan kan..

    selamat menyambut hari lahir deeja.. moga2 deeja blh jadi anak yg menyejukkan hati ibubapa dan berjaya dunia dan akhirat..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mama maman - he he Deeja tu suruh makan nasik tak nak.. benda pelik ntah apa-apa dia nak kunyah...

      T kasih atas ucapan, amin ya robbalalamin

      Delete
  11. haaaa2x... buaian kat kain pelekat tu yg tak tahan tu.... comel sungguh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, he he teringat masa kecik dulu ke.. main kain pelikat abah..

      Delete
  12. wah deeja!tak terkata acik baca keletah deeja...deeja memang aktif sangat tapi kalau lihat muka seperti pendiam orangnya...ye lah semoga besar nanti deeja jadi anak yang baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Umi - Memang muka Deeja inesen je.. tapi perangai.. sabo je la...

      Delete
  13. hahahahhah....gelak lagi
    gambar paling besttt...jatuh pada yg pakai earing dgn sepit baju tuhhh :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kasihredha - ha ha Che Mid pun pilih gambar tu jugak... sakit tu tapi dia sanggup tahan sampai habis abang Ayan shoot..

      Delete
  14. hehe..kelakar deeja..noti tapi cute..takpe ni anty saniah doakan deeja cepat besar...cepat panjang rambut..dan moga deeja jadi tak berapa lasak sangat..amin..lasak lasak ni saya dulu kecik2 pun lasak..panjat pokok lah main combat2 lah..siang2 memang tak lekat kat rumah ikut adik2 lelaki main parit..hahaha tapi bila besaq pandai gak melawa..pandai plak beranak dan jg baby...jangan risau kak mid..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Saniah - T kasih atas doa. Ha ingat juga ya.. main combat2.. nak jadi Vic Morrow..

      Delete
  15. Deeja tetap cute walau agak nakal,auntie doakan semoga deeja cepat besar dan menjadi anak gadis yang baik dan bersopan santun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Zaitun - Amin. Semoga ibu pun dipanjangkan umur supaya dapat jaga Deeja membesar depan mata

      Delete
  16. tak sakit kene sepit telinga tuh...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Papa Mifz - Entah le.. kalau Che Mid kesian, tapi abang Ayan yang amek gambar tu selambakan je..

      Delete
  17. Selamat Hari Lahir, deeja. Hehehe, seronok berbuai guna pelikat abah kan.......:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kak Imun - He he.. kenangan mengusik jiwa tu..

      Delete
  18. Salam buat akak sekeluarga.. geram ja tgk deeja cam tu.. comel sgt.. heheheheh..

    ReplyDelete
  19. Salam Liza - Sonyap yo... Khadeeja awak apa khabar..

    ReplyDelete
  20. Nakalnye kaloh Ecah Dot Dot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam che Nizam - Deeja punya nakal pun mengalahkan abang dan kakak dia..

      Delete
  21. nakal deeja..
    plg x thn.. blh dimaman botol deodorant tu..
    heheh, seb bek sedo.. kl tak... haru!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. T kasih Leily sudi singgah sini...

      Delete
  22. selamat hari lahir deeja....jngn nakal2 tau...
    seronok tengok gambar2 deeja...memang comel sangat dgn pelbagai aksi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam MulutPayau - T kasih dari Deeja..

      Delete
  23. Salam Che Mid,

    Selamat hari lahir buat Deeja yang come dan nakal sangat ni...he.he.he...semoga di kurniakan yang baik2 saja dari Allah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ros - T kasih atas doa.. kita tengok bila Deeja 3 tahun nanti ya...

      Delete
  24. Hepi besday to Deeja yg comel... rambut deeja lambat panjang ya. Takpa.. lama kelamaan akan tumbuh dan tetap lebat juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mamawana - Memang lambat sangat panjangnya. Ibu tak risau pun tapi bila orang asyik tanya je.. he he risau gak..

      Delete
  25. ya ALLAH...batu lesung boleh patah 2...kaca ada dlm mulut...ishhhh buadk ni nak ken atarik tinga ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala.. dah selalu sangat kena tarik telinga.. tak makan saman pun..

      Delete
  26. mcm mana boleh terbelah dua anak lesung batu tu. Ni mmg dah macam hero ni che mid...hihi, kalah Arif.... Arif baru 18 bulan, lg 6 bulan nak capai 2 tahun...:)

    ReplyDelete
  27. hebat lesung tu terbelah dua... haaa3x... apa la imaginasi si deeja tu yee... selamat hari lahir jua kami ucapkan........

    ReplyDelete
  28. wah! lesung terbelah 2!!
    I'm impressed...

    ReplyDelete
  29. Salam kenal.ha ah la mcm budak lelaki la kak..tapi nasib baek akak dok mentiondlm entri nama dia...klu tak mmg igt lelaki dah..anak lesung boleh terbelah dua tuhh..woooorr...hebat deeja...

    ReplyDelete