Yahanana Events

Ini Iklan YAHANANA EVENTS - Sila ke bawah lagi untuk entri terbaru!!


Adakah anda sedang mencari pengacara yang boleh berselawat dan berqasidah
untuk majlis korporat atau persendirian seperti walimatul urus, cukur jambul,
perasmian atau pelancaran produk?

Atau anda sedang mencari Pengurus Acara Islamik untuk membantu anda
mengadakan acara sambutan hari kebesaran Islam seperti Sambutan Maulidurrasul, al-Maulid dsb?

Yahanana Events sedia berkhidmat dengan menyediakan pengacara, sistem PA,
kumpulan nasyid, marhaban, qasidah, penceramah, kompang dan
lain-lain yang anda mahukan.

Hubungi Che Mid di hmj_66@yahoo.com atau 013-3672459
dan layari facebook.com/Yahanana Events untuk info menarik!!

Friday, 9 December 2011

Senda Jumaat - Colgate, modes dan pampers

Apa kaitan tajuk tu dengan cerita hari ni?.. 


Che Mid teringat masa-masa dulu-dulu, orang kita ni (terutama tempat Che Mid la..) tak pandai bezakan antara jenama dan barangan tu sendiri. Jadi kita akan panggil barang tu dengan 'brand'nya. Perasan tak? 

Contohnya, masa kecik-kecik dulu mak abah Che Mid panggil ubat gigi tu Colgate.. agaknya sebab produk jenama Colgate yang pertama dijual di pasaran atau diiklankan. Ada satu lagi jenis ubat gigi yang popular jugak, tapi Che Mid lupa apa ke namanya. 

Kalau mak suruh belikan tuala wanita, dia akan kata, " Belikan mak Modes...suruh pakcik tu bungkus tau..!"  He he.. lebih detail lagi, dia akan kata modes yang jenis Sanita... Kalau di sekolahkan..bila masa kecemasan memerlukan tuala wanita, kita akan jumpa cikgu SRT dan bagi tau dengan malu-malunya, " Cikgu, nak Modes.."  Tapi anak-anak sekarang dah pandai dah.. " Nak pad..."

Abah Che Mid, kalau sakit kepala dia akan makan PANADOL (sebut betul-betul ikut ejaan).. sekarang ni dah ada Uphamol, dia kata PANADOL warna BIRU ha ha..

Mungkin Pampers adalah jenama lampin pakai buang bayi yang pertama di Malaysia ni. Jadi semua orang akan sebut pampers. Contoh, " Kau beli pampers jenis apa untuk anak engkau ni..? " atau pun, " Abang, balik nanti beli pampers tau, dah nak habis dah.." Dan pampers tu tak semestinya merujuk kepada jenama Pampers kan...

Ha, satu lagi.. Minuman berkabonat dalam botol. Dulu-dulu semua orang kata 'OREN'. Abah Che Mid akan suruh ke kedai beli OREN. Lepas ditanya, " Abah nak OREN apa?". Barulah abah bagi tau nak sarsi, soda atau oren betul.. Ha ha oren betul pulak! 


48 comments:

  1. ubat gigi "darkie" ke kak? pastu tukar nama "darlie" ...

    ReplyDelete
  2. Mak encik - Bukan.. ada satu lagi jenis, kotak pembalutnya warna merah.. tapi dah takde jaman sekarang ni..

    ReplyDelete
  3. huhuhu.......macam2 la akak nih......hehehehe....tersenyum ble bce.....

    ReplyDelete
  4. Seronok juga baca Che Midnya senda Jumaat ni..teruskan...

    ReplyDelete
  5. Betullah Che Mid... Kakak pun sama. Cuma kakak dulu kalau nak suruh beli tuala wanaita mesti kata Kotex. Yg kelakar tu boleh kata "Beli kotex brand Laurier ye"....

    ReplyDelete
  6. Hhhaaa... time2 ms mula2 bendera merah dulu.. pernah gak pakai sanita nih.. kih..kih.. memori tul...:)

    ReplyDelete
  7. Kuchiki - Finally, I made you write something here.. thanks dik..

    ReplyDelete
  8. Adnaz - Ha ha boleh je teruskan tapi takut tak lawak la...

    ReplyDelete
  9. Kakzakie - Gelak besar CM baca komen ni.. kotex brand laurier ha ha

    ReplyDelete
  10. mama maman - mak akak dulu kena beli sampai 4 kotak sebulan, sebab anak dara ada 4 orang, tak termasuk dia lagi...

    ReplyDelete
  11. modes ni nur guna masa bersalin je....
    rasanya yang lama ni lebih kualiti..

    ReplyDelete
  12. ayat pampers tu slalu sgt guna..sampai skrg pakai ayat tu..hehehe

    ReplyDelete
  13. hehe tengok pad ni..teringat lak 2hari lepas borong pad banyak2 stenby untuk bersalin..

    ReplyDelete
  14. Qhaifa Nur - Masa lepas bersalin kita kena guna yang bertali tu kan.. terkial-kial he he..

    ReplyDelete
  15. Sayriza09 - sama la kita.. bila tersedar .. malu sendiri..

    ReplyDelete
  16. Totie - Bersalin selalu guna ni kan..

    ReplyDelete
  17. kak mid mentioned baru saya terperasan...a'aa betui la..org tempat saya pun panggil dgn nama brand..bkn nama benda tu..haha..lawak

    ReplyDelete
  18. Salam cm

    Rasanya sampai skrg masih guna lagi stail tu, hebatkan pengaruh jenama tu.

    Hehe mama ada buat buku salsilah, tapi tak siap2, kekadang rasa malas, keluarga mama dr semarang. Atok kawin 4, ada 22 pakcik dan 100 lebih sepupu..tapi seronok jugak jadi kepala ni...

    ReplyDelete
  19. salam che mid..

    hehehe macam sama je.teringat dulu2 kalau beli modes tu,mesti akan suruh balut dengan suratkhabar kan..

    ReplyDelete
  20. hehe betul gak kan?

    saya tambah satu lagi.. maggie..
    kawan kirim beli maggie.. pastuh tya, maggie apa? cintan ke indo-mee... heh heh heh~

    ReplyDelete
  21. betul2..
    dulu2 panggil modes...hihi

    ReplyDelete
  22. Saniah - Alahai kesian adik akak ni, baru perasan.. cuma test tengok.. ada tak barang lain selain dari yang akak sebut tu..

    ReplyDelete
  23. Mama Ju - Betul tu.. advantage pada produk pioneer..

    Masyaallah, besar betul keluarga Mama tu, sekali berkumpul tentu heboh..

    ReplyDelete
  24. Kalamhati - Salam kembali. Zaman sekarang ni beli modes dah tak balut suratkhabar.. siap tayang-tayang lagi.. he he

    ReplyDelete
  25. Fatin - Ha ha betul betul.. bukannya maggie kari atau asam laksa tapi maggie indo mee... ha ha

    ReplyDelete
  26. kasihredha - syokkan sesekali bongkar kisah lama...

    ReplyDelete
  27. ehehehe.. buat saya tersenyum membacanya...terkenang saya zaman kanak2 dulu.. asal beli ubat gigi ja mesti sebut colgate, padahal ubat gigi yang d beli jenama Darlie.. ehehe

    ReplyDelete
  28. Kalau jenama beras, tak ada kan Che Mid?

    ReplyDelete
  29. Itulah pengaruh jenama. Tapi, di kampung kakcik dulu2, kalau orang kampung nak beli minuman ringan dalam botol @ minuman berkabonat, mereka sebut nak 'air lemened (lemonade)'...hehehe...

    ReplyDelete
  30. sabun LUX...asal suruh beli sabun mandi ja,disebut LUX...

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Che Mid,
    betul tu...kita dulu memang sebut jenama macam yang Che Mid kata,
    satu lagi yang Amie tak boleh lupa masa sekolah rendah dulu, kita kata waktu rehat tu 'time'he he hehhh

    ReplyDelete
  32. Betul apa yang che mid ceritakan tu. Tapi orang kedai faham apa yang kita nak.

    Dulu-dulu bila nak beli 'modes' tuan kedai akan bungkus supaya tak nampak, sekarang diiklan tanpa segan silu ditv.

    Itulah bezanyakan!!

    ReplyDelete
  33. che mid..betul2 nostagia masa dulu kan..acik pun macam tu..

    ReplyDelete
  34. yelah betullah kak....kita panggil macam tu sampai sekarang..tapi betullah anak saya tak panggil modez,panggil pad...pampers sampai sekarang saya sebut gitu juga..hmm..memang nostalgia kan..

    ReplyDelete
  35. Gen2Merah - Tapi sekarang dah pandai beza antara brand dan prouk kan...dah besar lah katakan.. cikgu lagi...

    ReplyDelete
  36. Mat Som - Beras! tak de pulak tau.. beras siam dgn beras tempatan je kut...

    ReplyDelete
  37. kakcik - ha ha biras che mid kata bapak dia panggil air mened... lemonede ya.. ha ha

    ReplyDelete
  38. Kamsiah - Ha.. sabun LUX pun ada jugak.. he he banyak betul rupanya orang dok 'salah' sebut..he he

    ReplyDelete
  39. Amie - Oh.. jadi kalau nak kata, " dah rehatlah.." Amie akan kata, " dah timela..." kelakar..

    ReplyDelete
  40. Kunag-kunang - Beza orang dulu dan sekarang memang jauh sangat.. orang sekarang sangat 'terbuka'...

    ReplyDelete
  41. Acik Erna - Mengaku je le.. tu sebab orang dulu banyak yang setia pada brand.. kalau dah guna satu produk tu.. tak tukar lain dah..

    ReplyDelete
  42. Pena Rozie - Betul.. boleh kata semua berubah..

    ReplyDelete
  43. ummiarissa - Sampai sekarang masih panggil pampers.. tapi perasan tak pampers dah takde di pasaran!!..

    ReplyDelete
  44. kita dulu2 tak bnyk jenama....senang nak mengecam..senang pula berkirim2..

    sekarang..bnyknya jenama..kalau minta tolong org belikan, betul2 sebut nama jenisnya..tersalah sebut,tersalah beli..payah nak ulang2 ke kedai..

    ReplyDelete
  45. Sal - Ha ha .. ya tak ya juga kan.. nama pulak tu lebih kurang je..

    ReplyDelete
  46. hahaha ... teringat Sanita .. kami dulu pun guna perkataan Sanita walaupun ada jenama kotex etc.

    ReplyDelete
  47. Teratak Hami - Sama la kita...he he

    ReplyDelete