Yahanana Events

Ini Iklan YAHANANA EVENTS - Sila ke bawah lagi untuk entri terbaru!!


Adakah anda sedang mencari pengacara yang boleh berselawat dan berqasidah
untuk majlis korporat atau persendirian seperti walimatul urus, cukur jambul,
perasmian atau pelancaran produk?

Atau anda sedang mencari Pengurus Acara Islamik untuk membantu anda
mengadakan acara sambutan hari kebesaran Islam seperti Sambutan Maulidurrasul, al-Maulid dsb?

Yahanana Events sedia berkhidmat dengan menyediakan pengacara, sistem PA,
kumpulan nasyid, marhaban, qasidah, penceramah, kompang dan
lain-lain yang anda mahukan.

Hubungi Che Mid di hmj_66@yahoo.com atau 013-3672459
dan layari facebook.com/Yahanana Events untuk info menarik!!

Tuesday 7 June 2016

Pusingan ke 7 - RM10 jee, Bingkisan Ramadhan Sik, Kedah - Bahagian Satu

Assalamualaikum wbt sahabat-sahabat yang di kasihi sekalian. Selamat berpuasa dan menjalani ibadah-ibadah lain yang tentu mendapat ganjaran berkali-kali ganda di bulan mulia ini. 

Che Mid memilih untuk ke Sik bagi pusingan kali ke 7, setelah membaca berita tentang para penoreh getah di sana yang tiada kecukupan pendapatan. Harga getah merudum tanpa pembelaan kerajaan, musim panas kering menyebabkan susu getah berkurangan sangt, diikuti dengan musim hujan yang menyebabkan penoreh tidak boleh keluar menoreh. 

Tapi sebelum kempen kutipan diumumkan, Che Mid kena pastikan ada pihak di Sik yang boleh membantu mencari penerima di sana. Setelah beberapa cubaan, akhirnya Che Mid dapat menghubungi seorang tuan punya chalet, iaitu Cikgu Basirun dari Seri Ternas Lake Resort. 

"Cikgu, saya berhajat untuk buat tempahan di chalet cikgu, tapi saya ada satu permintaan. Boleh tak cikgu tolong carikan beberapa orang asnaf untuk menerima sumbangan yang akan kita sediakan dan kita akan adakan majlis penyampaian di chalet cikgu." Jawapannya ialah, " Boleh sangat puan. Di hadapan saya sekarang ini pun ada seorang asnaf."

Allahukabar! Hati tiba-tiba jadi sebak dan terharu. Dengan sekali "call" orang yang Che Mid tak pernah jumpa dan kenal, terus sahaja bersetuju membantu. 

Kami terus mengorak langkah. Komitmen dari beberapa rakan dijadikan semangat untuk kami bersungguh-sungguh menjadikan program ini suatu realiti. Dari RM0 ke sekurang-kurangnya RM5000 untuk kita sunbangkan barangan bernilai RM50 setiap satu keluarga menjadikan 100 keluarga asnaf. 

Bincang-bincang dengan kawan-kawan satu kepala he he. Semua nak ikut ke Sik, tapi apa kan daya.. 


Ini poster nya. Kami war-warkan di fb dan grup whatsapp bermula dari 1 Mei 2016. 

Kurang dari 2 minggu, kami telah mencapai sasaran RM5000 ringgit untuk kami tempah barangan. Tetapi semasa Che Mid hubungi satu kedai pasaraya di Sik untuk membuat tempahan, jumlah kutipan sudahpun menceah RM7000. Jadi kami tempah beras 10 kg, gula 2 kg, minyak masak 5 kg, mihun 2 peket kecil, pulut 1 kg, susu lemak manis 2 tin kecil dan teh uncang saiz sederhana. Jumlah kesemuanya 6 ribu lebih. Mohon hantar ke Seri Ternas Lake Resort dan kami akan bungkus sendiri bila kami sampai sana nanti. 

Bila di tanya, macamana nak bayar deposit, Kak Long, pengurus kedai kata, " Tak pe, boleh bayar masa sampai nanti." Ya Allah, sekali lagi Allah mudahkan. Percaturan Allah itu sangat baik kan. Bagaimana Kak Long boleh percaya Che Mid yang dia tak kenal langsung.. Allahuakbar!

Dan, barangan itu sebenarnya dihantar ke chalet sehari sebelum kami sampai. Maknanya, barang dah hantar, duit satu sen tak bayar lagi... masyaallah!

Kami juga menempah kek mentega dari kawan-kawan yang pandai buat kek untuk dimasukkan sekali dalam pek sumbangan. Sekurang-kurangnya, bila mereka buka di rumah nanti, adalah sesuatu yang boleh terus dimakan. 

Team kami ke Sik - pada mulanya, kami akan pergi dengan 3 kereta sahaja. Adik Che Mid yang memang bersuamikan orang sana, Che Mid dan keluarga dan kawan-kawan setaman (all ladies tau). Tapi bila adik-adik Che Mid tau kami nak ke sana, masing-masing nak ikut. Kecoh dan meriah jadinya. Tak sangka betul team kami akan jadi banyak kereta, apa pun alhamdulillah sangat. itu tandanya perjalanan kami direstui dan disokong kan.. 

28/5/2016 - Jam 6.30 kami berkumpul dan gerak. Lima buah kereta kesemuanya. NOTA tangan : Semua perbelanjaan perjalanan, penginapan dan makan minum adalah TANGGUNGAN kami sendiri, bukan dari wang sumbangan. Sekian. 



Antara kek yang dibuat oleh sahabat yang baik hati. Ada yang bagi percuma sahaja. Beria-ia Che Mid tanya harga tapi jawapannya, " Tak apa Che Mid, saya sedekah." Begitulah bila hati-hati dilimpahi bau syurga.. 


 Nenas yankee ni saja kami bawa dari Meru, bakal jadi hidangan tambahan semasa majlis jamuan nanti. 

Kotak-kotak kek dah bersusun di boot kereta. 

Srikandi TDB menyelusuri Sik membawa amanah penyumbang. Terima kasih kepada para suami yang memberi restu dan izin. 

"Di hati kecil sering diganggu dengan perasaan takut dan cuak, takut berlaku apa-apa diperjalanan. Takut perkara buruk berlaku sepanjang misi kami yang akhirnya diri ini yang akan dipersalah dan dipertanggungjawabkan. Tapi kubuang jauh perasaan itu. Allah jua tempat ku bergantung dan bersangka baik". 


Ini Nana dan Nor. Adik-adikku yang bersemangat waja. Anak-anak Nana dan mandi seawal jam 5 lebih untuk sama-sama gerak dengan kami.  

Nazmi, adik Che Mid yang ke 6, ditugaskan untuk memandu kereta Che Mid walaupun tak tidur semalaman. Che Mid nak bawa, tak bagi pulak.. boleh lagi katanya.. sabo je la. Suami Che Mid tak dapat ikut sebab terpaksa memantau rumah kami yang sedang dibaik pulih. Sedih gak..

Berhenti di RnR Rawang untuk sarapan, kami meneruskan perjalanan melalui lebuhraya hingga ke simpang keluar Kuala Kangsar/ Grik. 

Sebabnya? Tak lain tak bukan nak pekena ikan bakar Tasik Raban le. Che Mid dan keluarga dah pernah datang sini dulu, tapi kawan-kawan Che Mid tak pernah sampai. Ini lah peluang merasa ikan bakar tasik yang sedap dan tak hanyir. 


Ikan talapia bakar ni RM42 seekor. Besar tau..

Harga RM66 ringgit seekor? Mahalnya... makan ramai-ramai ok kut. Sekali sekala kan. Ini ikan tangalan memang mahal. Isi ikan ni bertulang besar-besar.. sedap oooo... 

I mean, my kawan-kawan sanggup ikut kita pergi jauh-jauh dengan perbelanjaan sendiri,  kenalah "reward" sikit kan. Belanja ikan bakaq spesel camni, sampai bila-bila takkan lupa. Kan Zihan, Ruzzi, Zuraidah, Cik Hasnah..  hi hi.. 

Ikan-ikan bakaq tu dah siap bakar dan bubuh harga. Kita pilih mana kita suka dan pekerja tu akan panaskan semula sekejap. 

Pilih je nak ikan bakaq ka, goreng ka.. gulai ka.. 

Makan time!! Bismillah.. 

Nampak tak masak lemak labu kuning tu,, fuhh..kecoq ayaq liuq ha ha!

Ulam-ulaman dan sambal-sambalan pun aduhaiiiii!

Celur-celuran pun banyak. Pilih je la Nora. Zihan.. 

Ok selesai  kisah makan tengahari. Kami teruskan perjalanan melalui Grik ke Sik. Berhenti di masjid di bandar Grik untuk solat jamak. 

Meneruskan perjalanan dari lebuhraya ke jalan kampung sambil menikmati pemandangan indah di kiri kanan jalan. Terasa segar udaranya.. 

Berbalam-balam banjaran Titiwangsa


Setibanya di Pekan Sik, kami terus ke Pasar Mini Anak Yatim. Berjumpa dengan Kak Long untuk membayar barangan sumbangan. Pasar Mini ini adalah kepunyaan Rumah Anak Yatim Gemilang. Bagus betulkan pihak pengurusan rumah ini yang berjaya mengadakan sumber pendapatan sendiri untuk rumah tersebut. 
Suasana di luar kedai. 


Kami bergambar ramai-ramai sebelum bergerak ke Seri Ternas Lake Resort pula. Terima kasih Kak Long atas kepercayaan pada kami. Semoga Allah terus memajukan bisnes ini dan memberkati pekerja-pekerja juga anak-anak Rumah Gemilang ini. 

Ok, sampai di sini dulu. Che Mid nak solat Dhuha dan beli lauk mentah untuk berbuka nanti. Lepas tu sambung lagi na... 





3 comments:

  1. Alhamdulillah..
    Semoga usaha murni che mid dan rakan2 diberkati Allah..
    Semakin dekat haruman syurga tu kan che mid..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...
    ramai yg ambil kesempatan bersedekah dibulan yg mulia ni che mid
    semoga yg susah dpt rasai rezeki yg dihulurkn

    Salam ramadhan

    ReplyDelete